シナモンロールの日!kannelbullens dag

スウェーデン人の友達が

スウェーデン語で書いたらブログ読む

って言うからちょっと書いてみます。笑


Mina kompisar rekommenderade mig att skriva den bloggen i svenska, så från idag försöker jag att skriva en liten text om min blog varje gång. 

Om du hittar mitt fel, hjälpa mig tack!

Idag är det kanelbullens dag i sverige. 
Jag visste inte om det var kannelbullens dag, men nästan alla på gator köpte bullar idag(jag kände det liksom)!

 Min man tåg med två kannelbullar för mig. Jag brukar inte äta söt kakor men kannelbulle är undantag!Jättegott!  Innan jag kom till sverige, hade jag inte ätit kannelbullat så ofta.  

När det bli mera mörkt och kallt, vill jag baka bullar hemma!  

Ok, tillbaka till japanska nu!



今日10月4日はシナモンロールの日

シナモンロールはスウェーデン語でKannelbulle(カネルブッレ)といいます。


街歩いていても心なしかみんなシナモンロールを持っている気がした。笑

(相方さんが会社から持ってきてくれた。笑)

Fika(フィーカ)が大好きなスウェーデン人にとって

カフェは大事な憩いの場。


カフェにいけば、あまーい焼き菓子や

こんなカネルブッレが沢山あります。どこでも絶対。


コーヒーとカネルブッレで結構おなかいっぱいになります。


でも、なんで今日なのか。

調べてみると、

カネルブッレ.seなるサイトがありました!笑

日本に すし.jpとかないよねー。笑


ともかく、

1999年にホームベーキングカウンシルなるものが定めたらしい。

家庭で作るシナモンロールを伝統にということで。笑

豊作を願って?この秋の収穫の時期になったみたい。


そういえば

セムラというシュークリームのような甘いお菓子の日も12月にある。


日本でいう野菜の日とか夫婦の日とかそんな感じかな。

サイトはこちら。

(セントラルにあるカフェで朝学校前にゆったり。)

Hej då!

コメント